
 

 

Steven Casey
Wilfred Burchett and the UN command's 
media relations during the Korean War, 
1951-52 
 
Article (Accepted version) 
(Refereed) 

Original citation: 
Casey, Steven (2010) Wilfred Burchett and the UN command's media relations during the 
Korean War, 1951-52. Journal of military history, 74 . ISSN 0899-3718 
 
© 2010 Society for Military History
 
This version available at: http://eprints.lse.ac.uk/27772/
 
Available in LSE Research Online: July 2010 
 
LSE has developed LSE Research Online so that users may access research output of the 
School. Copyright © and Moral Rights for the papers on this site are retained by the individual 
authors and/or other copyright owners. Users may download and/or print one copy of any 
article(s) in LSE Research Online to facilitate their private study or for non-commercial research. 
You may not engage in further distribution of the material or use it for any profit-making activities 
or any commercial gain. You may freely distribute the URL (http://eprints.lse.ac.uk) of the LSE 
Research Online website.  
 
This document is the author’s final manuscript accepted version of the journal article, 
incorporating any revisions agreed during the peer review process.  Some differences between 
this version and the published version may remain.  You are advised to consult the publisher’s 
version if you wish to cite from it. 

http://www2.lse.ac.uk/researchAndExpertise/Experts/s.casey@lse.ac.uk
http://muse.jhu.edu/journals/jmh/
http://www.smh-hq.org/
http://eprints.lse.ac.uk/27772/


 1

WILFRED BURCHETT & THE UN COMMAND’S MEDIA RELATIONS 

DURING THE KOREAN WAR, 1951-1952 

 

 

 

Few Cold War correspondents were more controversial than Wilfred 

Burchett. To the left he was a radical truth-hunter, roving around 

Asia and uncovering the big stories largely because he was 

unencumbered by the corporate, ideological, and governmental 

constraints that made so many Western reporters silent about the 

errors, even crimes, of their own side. To the right, however, he 

was nothing more than a communist traitor, beholden to the 

unsavory Chinese and Vietnamese communist regimes whose false 

propaganda he tried to disseminate to a global audience. In a 

journalistic career spanning more than three decades, Burchett 

gave both his supporters and detractors ample ammunition to fight 

their battles, from his eyewitness scoop of the Hiroshima 

destruction to his close contacts with men like Zhou Enlai and Ho 

Chi Minh. But no period of Burchett’s contentious career was more 

controversial than the two-and-a-half years he spent in Korea 

covering the protracted armistice talks to end the war. 

Burchett arrived in Korea on a hot summer’s day in July 

1951, planning to spend just a few weeks covering the negotiations 

for the left-wing Parisian newspaper Ce Soir. But as the talks 

dragged on, he stayed, his presence spawning two controversies 

that festered for decades. In 1952, he was at the forefront of the 

communist propaganda campaign that accused the United States of 

using germ warfare against North Korean and Chinese troops, 

interviewing soldiers who had seen “a long brown stream emerging 

from an American plane” and adding praise for the efficiency of 



 2

Chinese medicine, which, he claimed, had prevented the outbreak of 

a lethal epidemic. Later, he was attacked by right-wing critics, 

who accused him of taking part in the interrogation — and even the 

brainwashing — of United Nations (UN) prisoners of war languishing 

in communist camps, allegations that helped to convince the 

Australian government to deny him a passport, a decision that 

heated up the debate about Burchett’s Cold War record still 

further.1

Even now, more than twenty-five years after his death, 

Burchett remains a figure of intense interest, with fierce 

partisans on either side continuing to publish articles, 

anthologies, and biographies, many of them rehashing all the old 

arguments.2 Nonetheless, the passage of time has given a little 

more perspective to these two eye-catching Korean controversies. 

Indeed, while many Cold War historians now tend to dismiss or 

downplay the germ warfare allegations that Burchett helped to 

disseminate, especially since the available Soviet records seem to 

suggest that they were indeed little more than Cold War 

propaganda,3 the charge that Burchett engaged in interrogating or 

brainwashing UN POWs has been effectively demolished by the 

declassification of affidavits signed by the prisoners themselves, 

which tend to confirm that his activity was far from sinister.4

In one area, however, Burchett’s Korean War record still 

casts a long lingering shadow. This is his argument of double-

dealing, distortion, and even lying by the U.S. military, which, 

he charged, were the dominant themes of military-media relations 

during the protracted armistice negotiations at Kaesong and then 

Panmunjom, especially in 1951 and 1952. 

In his memoir, Again Korea, Burchett savagely denounced the 

U.S. military’s information policy during this final phase of the 



 3

Korean War. He charged, first, that during the summer of 1951 

Admiral C. Turner Joy and the United Nations Command’s (UNC) 

negotiating team lied to reporters about their bargaining position 

on the truce line. According to Burchett, not only did they 

completely suppress the fact that the United States demanded an 

end to the war well above the current battle front but they also 

claimed — in “one of the great hoaxes of history” — that it was 

the Chinese and North Koreans, not the Americans, who were holding 

up progress in the talks by refusing to discuss a truce line along 

the thirty-eighth parallel. By the autumn, when western reporters 

finally got wind of their negotiators’ perfidy, Burchett claimed 

that Joy’s “badly shaken” public-relations setup revamped its 

press policy. But rather than providing more information, Burchett 

alleged that its aim was to obfuscate still further, issuing even 

more distorted briefings to friendly reporters, while trying to 

intimidate those correspondents who refused to accept the lies. In 

Burchett’s account, however, many correspondents would not be 

bullied. And, recognizing that the communist-based reporters were 

more reliable than their own military, the UN-accredited 

correspondents not only fraternized with them but also based their 

stories on communist, rather than American, sources.5

 These are highly damaging allegations. They also remain 

significant because they form the bedrock for the small but 

extremely influential literature on the subject. This article 

critically examines them. It begins by exploring how and why 

Burchett’s account has exerted such an influence over the 

literature, especially given the enormous controversy his name 

excites. It then looks closely at the primary record, much of it 

untapped, in an effort to provide a more solid account of the 

UNC’s media record during this important period of the Korean War. 



 4

 

I. 

Wilfred Burchett was not an impartial observer. During the 1940s, 

he worked as a Daily Express correspondent, covering the Sino-

Japanese War, the Burma campaign, and the Pacific island-hopping 

operations for this staunchly conservative and pro-imperial 

British newspaper. But he had long been a political radical. And 

his wartime experiences pushed him further leftwards, for in India 

he was irritated by what he saw as the unwarranted superiority of 

British officers who presided over an ailing and racist empire; in 

China he was attracted by the calm dignity and forceful 

intelligence of Chinese communist leaders like Zhou Enlai; and in 

Japan he was appalled by the terrible destructiveness of American 

firepower, which reached its culmination at Hiroshima, a story 

Burchett covered to enormous acclaim when he provided the first 

eyewitness account of conditions on the ground just weeks after 

the bomb was dropped. 

Assigned to Europe during the late 1940s, Burchett 

eventually found his professional and political loyalties tugging 

in different directions. During the war, while Britain and the 

United States were fighting fascism alongside the Soviet Union, he 

had not worried too much about the politics of the Lord 

Beaverbrook-owned Daily Express. Increasingly, however, he saw his 

principal task as chronicling the great strides in global progress 

being undertaken by the new communist regimes, and this was a 

story that the tabloid, anti-communist Express had less and less 

interest in covering. Setting out on his own, Burchett returned to 

Australia in the summer of 1950 for a four-month lecture tour, in 

which he regaled audiences with America’s use of atomic diplomacy, 

not to mention the West’s harboring of Nazi war criminals. He also 



 5

made it perfectly clear that he thought the Americans were 

responsible for the start of the Cold War, while insisting that 

the Soviets had no aggressive intentions and had made no warlike 

preparations.6

Arriving in China in early 1951 to write a book on Mao 

Zedong’s budding revolution, Burchett immediately found a more 

congenial environment. Hailed as an “honored foreign guest 

writer,” he considered the new China a great hope for the causes 

of progressivism and world peace.7 Of course, like any writer 

based in Mao’s China, Burchett was scarcely a free agent. In fact, 

he was heavily indebted to the communist authorities for his most 

basic professional needs. “I am treated on the same basis as a 

local writer,” he revealingly wrote home in April 1951, 

 

although you need not spread this news outside our own 

circle. In other words I am relieved of financial cares and 

given facilities to see what I want to see, travel where I 

want to travel, interview who I want to interview.... I 

would do anything at all for this people and their 

government because they represent the fullest flowering of 

all the finest instincts in humanity.8  

 

As this last comment suggests, whatever his dependence on the 

communist government, Burchett was clearly a true believer in the 

communist cause. Privately, he was convinced that communism would 

triumph after two more five year plans. In the meantime, he had no 

doubt that China was winning the war in Korea, and believed that 

nothing the Americans could do, not even “super techniques as 

[the] pouring in of more cannon-fodder,” would “alter the 

situation.” He even gave credence to “miracle” procedures being 



 6

tested by Chinese doctors, such as “tissue treatment,” which saved 

lives, healed long-term ailments, and cured “virtually all 

sicknesses dealing with the nervous or digestive system.” In 

public, he amplified these views. Indeed, after traveling from 

Beijing to North Korea in July 1951, he became one of China’s most 

visible polemicists, using his regular Ce Soir dispatches to 

attack American aggression and push the current communist 

propaganda line.9

 After the Korean War, Burchett remained a trenchant 

partisan, spending many years in South East Asia, where he became 

a major advocate for the North Vietnamese cause. When he published 

Again Korea in 1968, he had an obvious political purpose related 

to this major new Cold War conflict in Asia. Indeed, Burchett 

thought a negotiated settlement was the most likely outcome in 

Vietnam. He therefore wanted to put down a new propaganda marker. 

No one, his book suggested, should trust anything that emanated 

from the U.S. military, especially when it was engaged in complex 

negotiations to end a protracted war in Asia.10

Because Burchett was such a blatant partisan, it seems 

surprising that his account has held such a sway over the 

literature of the Korean period. But on close inspection, the 

reasons are not difficult to fathom. Burchett was one of the few 

correspondents with direct Korean experience who published a 

memoir on the armistice period. Indeed, although a number of 

American and British reporters wrote accounts of their exploits 

during the savage but eye-catching early battles of 1950, none 

felt the tortuous passage of the truce talks worth recounting.11  

While Burchett therefore dominated the field partly by 

default, the publication of his Korean War experiences also came 

at precisely the right time. Again Korea hit the bookstores in 



 7

early 1968, in the midst of the Tet Offensive. Many war 

correspondents covering the searing Vietnam stalemate had already 

become convinced that U.S. officers had persistently tried to 

conceal the true facts of the war. When the communist Tet attack 

erupted in the midst of a concerted administration effort to 

demonstrate progress in the war, many journalists, commentators, 

and historians were predisposed to accept claims of U.S. 

mendacity.12 Indeed, with Burchett as a guide, the Vietnam 

credibility gap no longer appeared an aberration. It looked, 

rather, like part of a familiar pattern that extended back to 

America’s first major military engagement in the Cold War. 

 This was certainly the view of those writers who gave 

Burchett’s work wider circulation during the 1970s and 1980s. 

James Aronson led the way. In 1970 Aronson published a book 

entitled The Press and the Cold War, in which he repeated 

Burchett’s account almost verbatim, including tales of the U.S. 

military’s highly restrictive media policy; its mendacious claims 

in August 1951 about both sides’ position on the truce line; 

Burchett’s success in exposing these lies during the late summer; 

the military’s major clampdown in October; and its mounting 

frustration at the correspondents’ continuing fraternization with 

the more forthcoming enemy. After a few months of the talks, 

Aronson concluded, Burchett “became a regular source of 

information for their fact-starved and misinformed American and 

British colleagues.”13  

Five years later Phillip Knightley published The First 

Casualty, his magisterial history of war correspondents. In a 

best-selling book that has been repeatedly reissued, Knightley 

relied heavily on Aronson — and hence Burchett — to launch a full-

scale indictment of the U.S. military’s handling of the media 



 8

during 1951 and 1952. In the first phase of the war, Knightley 

declared, General Douglas MacArthur’s media relations had been bad 

enough, “but those adopted by his successor, General Matthew B. 

Ridgway, were disastrous.” With Ridgway, Joy, and the rest of the 

UNC’s negotiating team increasingly convinced that reporters had 

turned against the war, “censorship at the peace talks became 

total.” Correspondents were denied access to the officers actually 

attending the talks, were not allowed to consult any of the 

documentation used by the negotiators, and were fed “a mixture of 

lies, half-truths, and serious distortions.” Small wonder that 

many turned to those like Burchett on the communist side, for they 

“were a better source of news than the UN information officers.”14

Knightley’s book was crucial. Just as Burchett’s Again Korea 

has often been cited because it is the only war-correspondent 

memoir of the truce talks, so Knightley’s First Casualty remains 

enormously influential largely because it is one of the few books 

that explores the whole history of war correspondents. Easily 

accessible, it is still in print (in its third edition), and is 

widely used both by teachers and scholars of military-media 

relations. More to the point, its claims about the UNC’s Korean 

War activities continue to be repeated in a number of books, both 

scholarly and popular.15  

Because of Knightley’s amplification, then, Burchett’s 

highly critical interpretation of the military-media relationship 

at the Korean War truce talks still matters. But to what extent is 

this account accurate? It is not based on archival research. What 

does the documentary record tell us about the reliability of 

Burchett’s influential claims?  

 

 



 9

II. 

For a start, the assertion that Ridgway’s press relations were 

worse than MacArthur’s is clearly wide of the mark. During the 

first six months of the Korean War, when MacArthur was in command, 

the 200 or so correspondents who flocked to the cover the fighting 

were initially able to operate in a censor-free environment. 

MacArthur’s hope was that reporters would use this freedom 

responsibly, which, to him, meant basing stories on the UNC’s 

communiqués and briefings.16 But, especially during the major 

military reverses of July-August and November-December 1950, 

correspondents actually relayed home copy that was often based on 

graphic eyewitness accounts of battlefield disasters, equipment 

failures, and demoralized GIs. In December, in the aftermath of 

the military retreat sparked by China’s intervention in the war, 

MacArthur’s command retaliated with a vengeance, condemning 

reporters for embellishing the extent of the military debacle, as 

well as publishing stories that placed U.S. troops in severe 

jeopardy.17 And as relations between the two spiraled downwards, 

senior correspondents hit back hard, pointing to a growing 

credibility gap between Tokyo’s optimistic communiqués on the one 

hand and the reality they had witnessed on the other.18

It was not until MacArthur’s recall in April 1951 that this 

situation really started to improve. One important reason was 

Ridgway’s promotion to UN commander, for Ridgway was a media-savvy 

general who had always taken great pains to cultivate his public 

image. From his first days in Korea, he had introduced, at the 

Pentagon’s suggestion, an important innovation.19 As well as 

working closely with the military’s own information specialists, 

Ridgway had recruited his own personal media adviser—James T.  

Quirk, a man with hands-on experience working for a Philadelphia 



 10

newspaper—and had set him the task of making practical 

improvements to the daily round of briefings and communiqués: a 

reform that many reporters had enthusiastically welcomed.20 And 

when Quirk returned to the United States, Ridgway replaced him 

with Burrows Matthews, an editor at the Buffalo Courier-Express, 

who used his wide knowledge of all aspects of smaller newspaper 

publishing to improve the command’s relationship with 

correspondents.21

Throughout 1951, Ridgway and his senior officers went to 

great lengths to assess what had gone wrong the year before, as 

part of a concerted effort to improve their relations with the 

press. They started with field censorship. Although MacArthur had 

belatedly introduced a censorship regime in December 1950, its 

initial implementation had been so clumsy that that it had merely 

fuelled suspicions among war correspondents that the military was 

trying to cover up the extent of its mistakes.22 Once MacArthur 

was out of the way, censorship was streamlined and improved. In 

June 1951, Ridgway gave the task to a new UNC censorship office 

placed close to the front, which ultimately adopted a new set of 

rules. His officers also launched a concerted effort to shift the 

whole ethos away from suppression. They began by making briefings 

more effective, in large part because the advent of censorship 

meant that public information officers could divulge tactical 

information on a background basis without having to worry that it 

might turn up in tomorrow’s headlines. They then tried to ensure 

that communiqués and press releases were more accurate and more 

accessible, encouraging their subordinates to shy away from 

“cheap, publicity-seeking stunts,” and to focus instead on output 

that was “brief, concise, factual, and readily adaptable” to both 

radio and the print media.23



 11

In the field, one of the most pressing problems during the 

first months of the war had been the lack of trained public 

information officers who were fully briefed on the military’s 

preferred PR line and able to steer war correspondents in a 

particular direction. In fact, many of the stories that had so 

upset MacArthur during 1950 had been the product of reporters 

bypassing the public information network altogether and 

interviewing disillusioned, battle-scarred GIs who had just 

survived harrowing battles.24 During 1951, the UNC sought to 

address this problem, first, by undertaking a big recruitment 

drive, increasing public information personnel tenfold.25 With 

this influx of new men, the UNC public information office (PIO) 

also made greater efforts coordinate the military’s message at the 

front as well as the rear. Before public information officers left 

for Korea, they attended a revamped 14-week course, with more time 

set aside for the practical work of dealing with the media. Once 

they arrived in Korea, officers and enlisted men were invited to a 

series of conferences and seminars. Some were designed to acquaint 

all public information officers with “new problems, policies, and 

methods of coordination.” Others were aimed at improving 

cooperation between the different layers of the military machine. 

And still more were intended to acquaint new officers with members 

of the press, in the hope that they could build a constructive 

personal relationship from the start.26

Although some of these changes to field censorship had only 

a tangential impact on the UNC’s press relations at the armistice 

talks, they did help to change the basic atmospherics between 

officers and correspondents, which, though still haunted by the 

problems of the past, were at least no longer as gloomy.27 More to 

the point, Ridgway’s willingness to spark improvements—and 



 12

especially his determination to appoint men with extensive media 

experience to senior posts—would prove important once the talks 

began in early July 1951.  

To be sure, not all of Ridgway’s appointments at this time 

were well received. General Frank A. Allen, his new chief of 

information, was particularly disliked by most reporters, partly 

because he had stopped a series of major stories during World War 

II and partly because he had a well-known tendency for “spanking” 

journalists who disregarded his instructions.28 But the advent of 

Allen was somewhat compensated for by the selection of Colonel 

George P. Welch as the UNC’s new public information officer, for 

Welch was a steady old pro who had been responsible for public 

relations in various commands during World War II. In early July, 

after the UNC negotiating team established their base in the small 

town of Munsan-ni, Welch traveled to the new adjacent press camp 

with six officers and one enlisted man, in order to supervise all 

public information activities associated with the talks. He was 

thus on hand to deal with problems as they arose, giving a speed 

and suppleness to the military’s response to reporters’ complaints 

that had been altogether lacking a year before.29  

Even more important was the role played by General William 

P. Nuckols. Described by reporters as “the man in the middle,” 

Nuckols was yet another of the highly knowledgeable officers that 

Ridgway had placed in an important position.30 Before Korea, he 

had accumulated enormous experience working for a PR company in 

New York City during the 1930s, before rising to become the chief 

information officer for the Allied Expeditionary Force during 

World War II. Since 1950, he had been based in Korea as the chief 

public information officer for the Far East Air Forces, so he knew 

all about the potential pitfalls that awaited him at Kaesong. Each 



 13

day, his job was to travel to the talks with the UNC negotiators 

before returning to brief reporters. In Burchett’s account, 

Nuckols emerges as a rather sinister figure, who was consistently 

at the forefront of the military’s desire to suppress information. 

At the time, however, American correspondents saw him in a very 

different light. As the New York Times put it in a friendly 

profile, “Virtually the only reliable source of information about 

the ceasefire conference these days is a tall air force officer 

with a casual manner and a slight stammer ... [who] has managed 

quite skillfully as a mediator between the press and the 

delegates.”31

 Almost as soon as the talks started, Ridgway’s public-

relations team went to great lengths to make life easier for 

correspondents. On the opening day, most reporters were outraged 

that communist journalists had been present at the talks while 

they had been denied access to the negotiating site.32 Ridgway 

immediately promised to rectify this state of affairs. And when 

the communist negotiators initially balked at the proposed 

presence of western journalists, he even refused to let his 

negotiators return until this matter was resolved.33  

 Soon after, the UNC PIO provided improved billeting and 

communications facilities for reporters by establishing a press 

train, housed in the sidings near the UNC negotiators’ base camp. 

Whereas in 1950 correspondents had often “griped” about the severe 

lack of logistical support, now, as the command’s chief public 

information officer recorded, facilities at the new press camp, 

combined with the military’s “expeditious handling of news copy 

and photographs[,] resulted in [a] favorable reaction on the part 

of correspondents covering the armistice conference.” From time to 

time, senior officers would even tour the train and recommend 



 14

changes to make it more comfortable. Within weeks, censors were 

also placed on board so that they could check radio copy on the 

spot—an innovation that enabled radio reporters “to make their 

broadcasts closer to the source of the armistice talks.”34  

 

III. 

Still, even with all these efforts, the 100 or so correspondents 

who thronged to the new press camp in July 1951 were often 

discontent. During the first two weeks of the talks, when the 

negotiators haggled over the preliminary matter of what to include 

on the agenda, they were particularly upset by the lack of hard 

information that the UNC delegation made available. In one press 

briefing on 17 July, for example, public information officers were 

unable to answer even the most basic of questions, such as how 

many items were likely to be on the agenda, let alone what these 

were or what had proved to be the main sticking points. 

Thereafter, as the talks progressed on to vexed question of where 

to fix the truce line, the U.S. military initially persisted with 

its tight-lipped approach. Thus on 27 July, Nuckols merely 

informed correspondents that the UNC negotiators had taken maps 

into that day’s talks, which detailed the UNC’s demands. But he 

was not authorized to provide any details, other than the 

meaningless fact that “they were colored, one about 30 by 40 

inches and the other 50 by 36 inches.”35  

 Correspondents were clearly far from happy with the 

military’s reticence. With the truce talks dominating the 

political agenda back home, their editors frequently pressured 

them for substantial news stories, even scoops. On the opening day 

of the conference alone, correspondents filed 300,000 words of 

copy, while the daily average thereafter was around 180,000.36 



 15

Without informative briefings from UNC officers, the fact-starved 

reporters had to grope for ways to frame the issues. Perhaps 

inevitably, some even turned to broadcasts from the communist 

radio station in Pyongyang or comments by communist journalists at 

the talks, on the revealing grounds that they had frequently 

“given many more details on the conferences than pass through 

allied censorship.”37 This first happened on 1 August, when a 

number of correspondents repeated the claims by Pyongyang radio 

that the UNC was demanding an armistice well above the current 

battle line—and were unimpressed when military officials tried to 

dismiss these reports as “a lot of malarkey.”38

The same day, Burchett arrived at the talks, accompanied by 

Alan Winnington, a long-time member of the Communist Party, who 

had worked for the London Daily Worker since the early 1940s and 

had recently been denounced in the House of Commons as a traitor. 

The two men caused an immediate splash, as Western-based reporters 

crowded around them to ask questions about conditions in North 

Korea and China. In the coming months, Burchett and Winnington 

would also be viewed by many Western correspondents as a 

“barometer of communist thinking around the conference table,” for 

the simple reason that they were the only source for what was 

happening on the other side of the hill.39 Nonetheless, even with 

their own side providing little information, U.S. reporters were 

not ready to place much trust in these new arrivals. Thus, at the 

start of August, Time magazine asked pointedly if they would ever 

write stories critical of Red China. The Christian Science Monitor 

described their first efforts to influence the Western news agenda 

as “almost comic” propaganda.40  

Subsequently, Burchett turned this period into one of his 

main indictments of the UNC’s press policy, insisting that 



 16

Ridgway, Joy, and Nuckols perpetrated an “enormous” hoax on their 

correspondents by mischaracterizing the UN and communist 

bargaining positions. On close inspection, however, his 

allegations are incorrect on specific points. Crucially, they also 

ignore the major problems the military faced in trying to craft a 

public information policy during the hectic, complex, and fraught 

process of negotiating an armistice.  

In devising an information strategy for the talks, officials 

faced an awkward dilemma. On the one hand, they thought their 

bargaining strategy often required secrecy. At the heart of this 

strategy was the familiar American idea that the negotiators 

should open high, articulating maximum aspirations, which could 

then be modified and toned down as the talks proceeded, in a tit-

for-tat fashion, so that the ultimate outcome would closely 

approximate the government’s real goals.41 If such a process was 

carried out in the open, however, officials fretted that they 

would be denied sufficient flexibility. Indeed, American popular 

opinion might become so attached to the opening position that it 

would view any concessions from this as craven appeasement. More 

generally, America’s credibility and prestige in the world might 

be dented, if others countries saw it retreating from a stance it 

had carved out in public. Small wonder, then, that the Pentagon 

initially instructed Ridgway and his negotiators to refrain from 

giving too much information to reporters on a daily basis. 

“Arranging for an armistice during the progress of actual fighting 

is one of the most delicate negotiations in human affairs,” the 

Defense Department cabled on July 8, “and must necessarily be 

conducted in strictest secrecy.” “Ultimate success,” it 

emphasized, “must depend in some measure upon the willingness of 

the public to await concrete results and especially to refrain 



 17

from violent reaction to incomplete or unfounded reports and 

rumors.”42

 Yet such a tight-lipped strategy also contained clear 

hazards. As even public-relations’ neophytes recognized, whenever 

the officials cut the media out of the equation, correspondents 

were apt to speculate. As Allen, Ridgway’s media adviser, soon 

complained, in the absence of hard information correspondents were 

not compliantly mute; rather, they tended to “sit around feeling 

sorry for themselves and write stories that in many instances are 

pure ‘think pieces’ and have no bearing on the conference.” “The 

object lesson in this respect,” agreed Welch of the UNC PIO, “is 

that professional reporters at or near the scene of a major news 

event do not cease reporting simply because the flow of official 

information is turned off.”43  

 The military therefore recognized that it was treading a 

hazardous path. If public information officers said nothing, the 

press would speculate — or even fraternize with communist 

reporters. If they said too much, they might inflate public 

expectations and undermine their whole bargaining strategy. To 

make matters worse, the public information officers were 

traversing an unfamiliar path, navigating between unpalatable 

alternatives without a clear map to guide the way. It was hardly 

surprising that they made false turns, especially in the first 

phase of the talks, when they often erred on the side of caution, 

clamping down hard on the release of information. But they had the 

capacity to learn — to sketch a safer route the longer the journey 

continued — especially when they received heavy criticism from 

correspondents. As a result, they soon made important improvements 

to the flow of information, which belied some of Burchett’s 

specific claims. 



 18

 This learning process first occurred during August on the 

vexed question of the truce line. In the private bargaining 

sessions with the enemy, Joy opened with America’s maximum aims, 

convinced that the negotiating process would whittle these down to 

something closer to what the administration thought was an 

acceptable outcome: a division of Korea based not on the communist 

demand for the thirty-eighth parallel but on the more defensible 

current battle line. Joy dubbed his opening gambit the “basic 

concept.” The war, he insisted, consisted of three battle zones — 

ground, air, and naval. Because the UN enjoyed superiority in the 

air and naval spheres, he told the communist negotiators, it 

should be rewarded by additional territory on the ground, 

somewhere between the current battle line and the Yalu River.44

 At the start of August, the UNC public information officers 

were initially reluctant to reveal this “basic concept” to 

reporters. But they were not driven by an instinctive mendacity or 

a deep-seated distrust of reporters. They feared, rather, that the 

American public might become wedded to this opening position and 

demand an armistice well to the north of the current fighting 

front. If this happened, they would have much less freedom to 

haggle and the talks might well collapse. It was safer instead to 

provide vague briefings; but these were always opaque rather than 

misleading. Although short on details, they stressed that the UNC 

claim was for a truce line that “should maintain the approximate 

military balance of power existing at the time it was signed” — a 

carefully worded statement that contained the kernel of Joy’s 

“basic concept.” Moreover, contrary to the claims of Burchett-

inspired accounts, they did not distort the communist position by 

insisting that it was the enemy, and not the Americans, who 

refused to accept the thirty-eighth parallel. Far from it: 



 19

officials at all levels of the administration were keen to explain 

that the United States no longer considered the parallel a viable 

border, even for a temporary truce.45

During the middle of August, UNC public information officers 

then provided much more substance on this “basic concept.” They 

were, to be sure, thrust on to the defensive by a Radio Pyongyang 

broadcast that tried to expose Joy’s opening position. They also 

had to respond to an embarrassing press briefing by Ridgway’s 

Civil Information and Education Section in Tokyo, which appeared 

to confirm communist accusations by insisting that the UN “must 

reach agreement” on a demarcation line somewhere between the Yalu 

River and the current battlefield.46 But UNC negotiators still 

used the moment to launch their first intensive publicity effort. 

What the negotiating team really wanted, a series of communiqués 

declared, was not Korean real estate but “a defensible line.” In 

explaining exactly was this meant, Joy even “went into a detailed 

outline of the UN stand on the factor of allied air and naval 

power in the overall military situation in Korea.” As he explained 

to reporters, he had told the enemy that the UN was “prosecuting a 

war behind your front lines which is not duplicated behind our 

front lines. As soon as an armistice becomes effective you will 

acquire a degree of freedom of movement now denied to you. 

Recognizing your increased capability, the UN must, during the 

period of the armistice, insure that its ground positions are 

adequate to balance the advantages you gain by the withdrawal of 

air and naval power.” He was therefore pushing for a truce line 

further to the north, but the UN stance was not rigid. “We have 

repeatedly stated that we were willing to discuss the proposal 

jointly on a map,” Joy told reporters, “with a view to making such 

adjustments as would be acceptable to both sides.” The communist 



 20

claims that the UN was demanding a specific line from Kosong to 

Ongjin were false, agreed Ridgway in another public statement, 

since Washington had granted his command sufficient discretion to 

ensure that the talks would not bog down over any specific area.47

These statements were far more extensive and informative 

than the Burchett account suggests. And they were by no means the 

UNC’s last major effort to brief the press on its negotiating 

position. In late October agreement on the truce line seemed 

possible, after the communists agreed to give up their demand for 

the thirty-eighth parallel and accept the current battle line. The 

UNC, however, decided to introduce a new demand: Kaesong, which 

had important symbolic value as the old Korean capital and whose 

inclusion in the southern half of the country might appease 

Syngman Rhee, the South Korean leader, who was vehemently opposed 

to any deal that divided his country.48 In Burchett’s account, 

this was the moment when the UNC initiated a major clampdown; its 

public information officers, he suggests, were particularly 

reluctant to inform reporters about the new demand for Kaesong. On 

close inspection, however, this charge is far too simplistic. 

At first, in order to place pressure on the enemy and 

generate domestic support for the U.S. stance, Ridgway actually 

decided to launch a major propaganda offensive, issuing a string 

of press releases that played up “the characteristics of the 

proposed zone and the fairness of our solution.”49 Importantly, 

the military also believed the media was pleased with this new 

campaign. As Welch noted, the “allied press was grateful for the 

release of information on a timely basis.” Press reports certainly 

echoed Ridgway’s line, emphasizing that “the UN would not give up 

important parcels of territory won by blood and valor.”50  



 21

But this public position soon ran into an obvious problem: 

even with Ridgway’s PR campaign, officials in Washington were not 

convinced that the public, or the European allies, would be 

willing to prolong the war for the sake of Kaesong. In their 

opinion, it was far safer to compromise on the status of this 

city, so that the talks could move onto the next agenda items.51 

Ridgway and Joy, for their part, did not agree, and tried to 

persist with the Kaesong demand, although they ultimately had to 

give way to their Washington bosses. But while this policy debate 

was still raging, the UNC was faced with a tricky PR dilemma: it 

wanted, on the one hand, to keep up the pressure on the communists 

by stressing publicly the importance of not conceding territory; 

but it recognized, on the other, that this point might have to be 

conceded. Nuckols’ response was inevitably somewhat tortuous. In 

his press briefings, he stressed that the UNC negotiators were 

“strongly demanding” Kaesong, rather than “adamantly” pushing for 

it. But this “fine distinction” appeared a little too shifty for 

some correspondents, who turned to Burchett and Winnington for 

additional information, albeit with the caveat that these two men 

“often propagandize their allied opposite numbers.”52  

 

IV. 

Although the situation during the fall of 1951 was nowhere near as 

bad as the Burchett-inspired account suggests, even now relations 

in and around the press train were not always smooth. In October 

the UNC PIO released its first written warning to a reporter; two 

months later it issued the first “discreditation.” But these 

episodes should not be exaggerated. Indeed, neither indicated a 

major bout of military-media acrimony over a lack of truce talk 

information: the former was related to the breaking of a news 



 22

embargo on a visit to Korea by the chairman of the Joint Chiefs of 

Staff; and the latter involved a South Korean reporter who “had 

exchanged currencies of various types in excess of his needs.”53

 In fact, it was not until the winter of 1951-52, when the 

truce talks moved on to the emotive question of prisoners of war, 

that the major bout of military-media friction erupted. Whereas 

some correspondents had earlier turned to Burchett whenever the 

UNC was unable or unwilling to provide hard evidence, now the 

reporters’ main motive for listening to the other side was the 

familiar one of intense competition, which was particularly acute 

for the main wire services, whose whole professional existence 

depended upon getting to a story first. “Hell hath no fury,” a 

military public affairs adviser once quipped, “like a wire service 

scooped.”54 And in December 1951, when both sides at the talks 

agreed to reveal how many prisoners they held, the fury of wire-

service reporters prodded them towards all types of stratagems to 

beat their rivals to the punch. 

 According to U.S. military figures, 10,624 Americans were 

believed to be missing in action in Korea. When the communists 

agreed to hand over a list of soldiers they held in camps across 

North Korea and Manchuria, the media was “intensely interested” in 

obtaining the names of these survivors as quickly as possible. 

Ridgway even provided a special jet plane to rush the list to his 

Tokyo press room, but the Korean winter delayed its departure. 

With editors applying tremendous pressure on their correspondents 

“for the utmost speed in obtaining and transmitting the names” — 

and a lack of prompt information coming from official sources — 

Burchett had an obvious opportunity to act as a major source; and 

he seized the moment with alacrity.55 Indeed, he positively 

reveled in the sight of “most of [the] American press ... 



 23

virtually crawling on their hands and knees along the road to us, 

begging us for crumbs of information. We were in a lovely position 

of ignoring all those who had tried to injure us and handed 

priceless information to the few who had written honestly about 

the talks.”56

After the lists were exchanged, the talks soon stalled over 

these prisoners’ fate. With the communists admitting that they 

held 3,198 Americans, the correspondents turned their attention to 

the conditions in the communist camps. They were animated partly 

by a humanitarian concern for the fate of colleagues who had been 

captured in the early days of the war, especially after an 

unauthorized statement by Colonel James N. Hanley, chief of Eighth 

Army’s War Crimes Section, in mid-November that claimed the 

communists had murdered 5,790 POWs.57 But they were also driven by 

a desire to get a good story about big name prisoners like General 

William F. Dean. Once again, communist reporters like Burchett 

were their only obvious source. At the end of December Burchett 

exploited this opening, when he provided western reporters with 

details of an interview he had recently conducted with Dean, “over 

drinks of gin,” in which the general had recounted the story of 

his capture and Burchett had been able to ascertain that he was 

“in good health.”58 A few weeks later, Burchett then courted even 

more controversy when he helped an Associated Press reporter 

smuggle photographic and sound equipment into a communist camp 

that contained the Pulitzer Prizewinning photographer Frank 

Noel.59

In Tokyo, Ridgway’s and his senior public information 

officers were appalled by this last incident. Handing over such 

equipment, they believed, simply gave the communists a perfect 

propaganda opportunity to emphasize the good treatment the enemy 



 24

was according to American prisoners; and soon “carefully screened 

pictures” were duly returned “of smiling and well fed POWs.” 

According to Welch, the reporters’ deeds had now reached a point 

where “they constitute a threat to security and a travesty in 

honest reporting.” And Welch therefore concluded that “vigorous 

action” was “essential.” After much discussion, he ultimately 

released a new set of guidelines that would apply to all 

correspondents entering the conference site. From now on they were 

instructed to “conduct themselves in such a manner as to avoid any 

suggestion that military security is being placed in possible 

jeopardy or that traffic is being held with the enemy.”60  

Correspondents reacted to this missive with a spasm of fury. 

With the Red Scare raging at home, they were deeply troubled by 

the implication that they might in some be way security risks. To 

make matters worse, Welch’s memorandum suggested that much of the 

fraternizing had occurred while alcoholic beverages were being 

passed around. And reporters were highly alarmed by the 

connotation that, as one complained, members of the press pool had 

placed themselves in a position where they might, through loosened 

tongues, divulge sensitive information to the enemy. Indeed, it 

was this allegation that was particularly resented. “Never at 

Panmunjom,” replied Bill Barnard of the Associated Press, “did I 

ever see an allied newspaperman show the slightest effects of 

alcohol. But to listen to the army you’d get the idea that the 

truce village is a roistering rendezvous for correspondents.” Even 

if a flask was occasionally passed around as western reporters 

probed their communist counterparts, riposted George Barrett of 

the New York Times, this was “a necessary evil, made necessary 

partly because the UNC’s briefings have been inadequate.”61



 25

Amidst the intense ill-feeling generated by this specific 

incident, the first major spate of stories emerged complaining of 

the UNC’s media output and lauding the activities of Burchett and 

his comrades. Time magazine, scarcely a pro-communist organ, even 

ran a story in the middle of February that seemed to confirm 

Burchett’s broader interpretation. “Many UN newsmen disliked 

fraternizing with Red correspondents,” Time editorialized, “but 

feared they would be beaten on stories if they didn’t. They 

thought their job was to get the news, no matter how questionable 

the sources.”62

As this episode demonstrates, some of Burchett’s claims do 

indeed stand up against the documentary record. But they are 

select instances, invariably occurring when the communist 

correspondents had obvious sources of information unavailable to 

the UNC. The big controversy in February 1952 was a major case in 

point. At this particular moment, with heated charges flying 

around on both sides, a number of media figures were even kind 

about Burchett and scathing about their own side. But this was the 

nadir. For much of 1951 and 1952, the basic pattern of military-

media relations was far from “disastrous.” Before and after the 

POW issued flared, the UNC often went to great lengths to learn 

from its mistakes and institute practical improvements. And in the 

month after this controversy, the broader changes it was making in 

its field censorship operations now started to have an important, 

and positive, impact. 

 

V. 

When Welch, the steady old military hand, first heard about the 

attempt to smuggle cameras into communist POW camps he was 

determined to get tough. Indeed, he was so outraged that he 



 26

drafted a long and impassioned press release, which began with an 

indictment against the entire media delegation and ended with a 

list of proscribed actions and future sanctions. Crucially, 

however, Burrows Matthews, the experienced media man, swiftly 

intervened to shorten the document, ensuring that only “a few” 

correspondents were accused of wrongful behavior and toning down 

the charges to “excessive social consorting” and “unguarded 

conversations.” As already mentioned, even this indictment angered 

the press and resulted in a spate of stories challenging the 

military’s claim that “the truce village is a roistering 

rendezvous for correspondents.” But with Matthews exercising a 

careful eye over his more hotheaded colleague, the storm soon blew 

over. Within days, Welch even did his bit to improve the 

atmospherics, agreeing to provide the press with more factual 

background briefings on the complex matter of POWs.63

 For the most part, in fact, the POW issue was not a 

difficult sell, at least for officers based at Panmunjom, because 

the Truman administration was determined to squeeze as much 

propaganda advantage as possible from its stance at the talks. By 

the start of 1952, the focus of the U.S. debate shifted from the 

communist camps to the UNC compounds, for the simple reason that 

American policy was now wedded to the principle of voluntary 

repatriation: it would not force any prisoners to return to their 

homeland against their will. Although this principle contravened 

the Geneva Convention, officials recognized that voluntary 

repatriation was a superb propaganda tool. “This issue,” claimed 

one State Department official, “gets to the heart of the 

contention between communism and the tradition we live by. It 

bears on the rights of men to make choices and to claim 

protection.”64  



 27

In the spring, the UNC began screening prisoners to see who 

wanted to return home. But this soon became a messy process, 

largely because of the brutal conditions in the camps, with some 

compounds effectively controlled by communist prisoners, while 

others were ruled by nationalist “trusties” whose intimidation 

tactics prevented inmates from expressing their true preferences. 

As a result of this flawed screening, in early May the UNC 

negotiators informed their communist counterparts that only just 

over half of the 130,000 prisoners under UNC jurisdiction wanted 

to return home—a figure the communists immediately rejected as 

totally inadequate. With the talks about to collapse, the Truman 

administration launched a big public relations effort. Ignoring 

the messy reality, they focused on the human rights dimension. The 

reason so many communist POWs refused repatriation, UNC public 

information officers stressed, was simple: these people preferred 

the freedom of the West to the brutal communist dictatorships in 

the East.65

 On 7 May, however, this argument was exposed when communist 

prisoners on Koje-Do, the island housing the bulk of these 

communist prisoners, kidnapped General Francis T. Dodd, the camp’s 

commanding officer, and forced him to admit, among other things, 

that the inmates had not been able to make a free choice. 

Officials at all levels of the government immediately recognized 

that Koje was a major propaganda disaster. But in the narrow area 

of the military’s media relations, public information officers 

again showed an impressive capacity to make swift improvements.66  

At first, they had a tough job. In the wake of Dodd’s 

kidnap, many correspondents were convinced that they had been sold 

a bill of goods about conditions in the camps. Until now, the 

military had carefully controlled access to Koje-Do, and had used 



 28

this control to convince any interested reporters that the 

situation was under control, prisoners were generally content, and 

the screening process had been conducted efficiently.67 Now, none 

of these claims seemed terribly close to the truth. As Time 

pointed out, some compounds were so out of control that they had 

“successfully resisted all screening.” “Observers,” it continued, 

“were beginning to realize that the prisoner vote on repatriation, 

which at first seemed the only credible and politically valuable 

aspect of the whole affair, had not been arrived at by the UN in a 

true and careful polling but was in some cases a rough and ready 

guess.”68  

To make matters worse, Dodd’s release was initially handled 

very poorly. Press feelings were certainly not soothed by the 

imposition of tight censorship in the immediate aftermath of the 

incident, especially a ban on interviews with Dodd, when the 

haggard general arrived in Tokyo after his ordeal. As Colonel 

Roswell P. Rosengren of the Eighth Army’s PIO recorded, this 

restriction immediately “changed a friendly, tired press into a 

very angry press which picked up telephones and dug generals out 

of bed—unfortunately not those responsible for the decision.” Yet 

when the military then tried to compensate by releasing the terms 

negotiated for Dodd’s release—terms that included an admission 

that UN forces had killed and wounded many prisoners—

correspondents were still not happy. “To say the press was shocked 

at its release at all is the mild understatement of the week,” 

Rosengren wired the Pentagon. “It is the first time I have ever 

heard newsmen say, ‘The army suppresses a lot of stuff that 

shouldn’t be suppressed, but there are times for suppression—and 

this was the time!’”69



 29

Once again, however, the military learned from its mistakes, 

which was particularly important when the time came to regaining 

control of Koje, for this operation was bound to result in 

bloodshed. Before the attack was launched, the military maintained 

tight control over the flow of information, which was used to 

blame the enemy for all the carnage and killing. Indeed, UNC press 

releases detailed disturbing hauls of spears, gasoline grenades, 

knives, clubs, hatchets, and hammers, not to mention emaciated and 

beaten anti-communist prisoners who had been subjected to 

“kangaroo justice.” And journalists avidly followed these cues, 

reporting on the “full story of communist terrorism, torture, and 

murder of anti-Red prisoners,” paying special attention to the 

victims who had been “garroted, stabbed, burned, tied, and 

hanged.”70

 With the operational plans finalized for the recapture of 

the communist-dominated compounds, Rosengren then ensured that a 

group of correspondents would be able to cover this particular 

story easily and efficiently. On the day before the operation, he 

flew thirty-seven reporters to Koje-do, putting them up in Quonset 

huts, plying them with bacon, eggs, and toast, and even ensuring 

that they had time for a drink before the bar was subjected to the 

normal curfew. The next morning, these correspondents were driven 

to seats just 50 yards from the action, in which the army deployed 

tanks, flamethrowers, and tear gas to methodically break up the 

communist-dominated compounds and remove the inmates to “smaller, 

more workable units.”71 “Except for some delay occasioned by the 

heavy communication load,” Rosengren recorded afterwards, “the 

press was very pleased with the operation.” Indeed, the operation 

went so well that Rosengren was convinced he had discovered a 

deeper lesson. All this army assistance, he concluded, 



 30

“illustrated a sound general rule for army treatment of newsmen 

during a major news event: tell them what is going to happen, then 

let them watch it happen.”72 And back in Washington, the Pentagon 

fully agreed. The army’s chief information officer even thought 

the whole episode would make a good case study to teach the 

growing numbers of students enrolling in its improved public 

information courses.73

 

VI. 

On the other side of the hill, meanwhile, Burchett continued to 

rail against the Americans. It was solely their fault, he 

believed, that the armistice talks dragged on so long. “They never 

relinquished one objectionable point,” he declared, “until they 

had made sure they had raised another just as objectionable. And 

when the agreement was finally reached, they refuse to carry it 

out.” For Burchett, the only comforting thought was the fact that 

the aggressive Americans had been bloodied on the battlefield. 

“They may have been taught such a lesson,” he hoped, “as will 

force them to abandon for all times their plans for world 

domination by force of arms and turn to normal ways of making a 

living by producing and trading instead of by grab and plunder.”74    

Burchett’s jaundiced perspective naturally infused his 

writings thereafter, which always contained a polemical, 

propagandist edge. The surprising thing is that his interpretation 

of the UNC’s media relations has had such a lasting appeal. As 

this article demonstrates, the UNC made its fair share of 

mistakes. On occasion, it was infuriatingly unforthcoming. It was 

not above bouts of outright suppression. And its officers 

periodically lashed out at “disloyal reporters.” But for the most 

part, the UNC’s sins were those of omission rather than 



 31

commission. And even these omissions stemmed from clear 

constraints related to the difficulty of devising an information 

strategy in the new environment of complicated armistice talks; to 

some extent, they were also counterbalanced by the improvements 

Ridgway made to military public information during 1951. In short, 

then, the Burchett-inspired account is far too negative. The UNC’s 

public information record, compiled during the fraught and complex 

process of negotiating an end to a bloody and unpopular war, was 

much more positive than he, and his followers, have claimed. 

 



 32

NOTES 

 
1 Jamie Miller, “Once Were Warriors: Wilfred Burchett, 

Robert Manne, and the Forgotten History War,” The New Critic 

(September 2008), 8: 1-14. Denis Warner, “He Writes the Enemy’s 

Story,” Melbourne Herald, 21 June 1952. 

2 See, for instance, Ben Kiernan, ed., Burchett Reporting 

the Other Side of the World (New York: Quartet, 1986). George 

Burchett and Nick Schimmin, ed., Memoirs of a Rebel Journalist: 

The Autobiography of Wilfred Burchett (Sydney: University of New 

South Wales Press, 2005), and Rebel Journalism: The Writings of 

Wilfred Burchett (Cambridge, UK: Cambridge University Press, 

2007). Tom Heenan, From Traveller to Traitor (Melbourne: Melbourne 

University Press, 2006). Robert Manne, “The Fortunes of Wilfred 

Burchett: A New Assessment,” Quadrant, August 1985, 27-45.  

3 “Interestingly,” writes Shu Gang Zhang, “Beijing 

authorities were more zealous about a stepped-up propaganda 

campaign against the United States than epidemic prevention on the 

front-line.” See his, Mao’s Military Romanticism: China and the 

Korean War (Lawrence, KS: University Press of Kansas, 1995), 183. 

For a similar view, see William Stueck, The Korean War: An 

International History (Princeton: Princeton University Press, 

1995), 275-76. On the evidence from Soviet archives, see Kathryn 

Weathersby, “Deceiving the Deceivers: Moscow, Beijing, Pyongyang, 

and the Allegations of Bacteriological Weapons Use in Korea.” Cold 

War International History Project Bulletin 11 (1998): 176–80. 

4 Gavan McCormack, ‘The Australian Dreyfus? Re-examination 

of the Case Against Journalist Wilfred Burchett’, Australian 

Society, August 1984, 8. See also Andrew M. Condron, 4 February 



 33

 
1960, box 4.9, Wilfred G. Burchett Papers State Library of 

Victoria, Melbourne, Australia.   

5 Wilfred G. Burchett, Again Korea (New York: International, 

1968), 33-37  

6 These two paragraphs are based on, Biographical Material, 

undated, Records of 1950 Lecture Tour Folder, box 2, Burchett 

Papers; Wilfred Burchett, Passport: An Autobiography (Melbourne: 

Thomas Nelson, 1969), and At the Barricades (London: Macmillan, 

1981); and Burchett and Schimmin, ed., Memoirs of a Rebel 

Journalist, chs. 24-28. Although Burchett found it increasingly 

difficult working for the Express, it is fair to add that 

Beaverbrook’s newspapers were more sympathetic to Soviet actions 

in Eastern Europe than any other right-wing British organs. See 

Alan Foster, “The Beaverbrook Press, Eastern Europe, the Soviet 

Union, and the Coming of the Cold War,” Media, Culture and Society 

8 (1986): 120-22. 

7 Wilfred G. Burchett, China’s Feet Unbound (Melbourne: 

World Unity Publications, 1952). 

8 Wilfred G. Burchett to George H. Burchett, 16 April 1951, 

Wilfred’s Letters Folder, box 3, Burchett Papers.  

9 Wilfred G. Burchett to George H. Burchett, 28 December 

1951, 18 March 1952, and 13 December 1952, Wilfred’s Letters 

Folder, box 3, Burchett Papers. 

10 Burchett, Again Korea, 33. 

11 See, for instance, Keyes Beech, Tokyo and Points East 

(New York: Doubleday, 1954); Marguerite Higgins, War in Korea 

(Garden City, NY: Doubleday, 1951); Reginald Thompson, Cry Korea 

(London: MacDonald, 1951). Howard Handleman, who was exhaustively 

interviewed about his Korean War experience as an INS 



 34

 
correspondent by Jack Pulwers, also dwelt exclusively on the 

MacArthur period. See Jack Pulwers-Howard Handleman interviews, 

Jack Pulwers Collection, Military History Institute, Carlisle, PA 

[hereafter MHI].  

12 On the strained military-media relations in the early 

Vietnam period, see William Prochnau, Once Upon a Distant War (New 

York: Vintage Books, 1995). On Tet and the progress campaign, see 

Peter Braestrup, Big Story (Garden City: New York: Anchor Books, 

1978), esp. 48-63; William M. Hammond, Reporting Vietnam 

(Lawrence: University Press of Kansas, 1998), esp. 104-108. 

13 James Aronson, The Press and the Cold War (Indianopolis: 

Bobs-Merrill, 1970), 114-15.  

14 Phillip Knightley, The First Casualty, revised ed. 

(Baltimore: Johns Hopkins Press, 2004), 385-88. Knightley also 

based his account on an interview with Burchett, a fellow 

Australian journalist. For his sympathy for Burchett during the 

intense Australian debate over Burchett’s career during the 1980s, 

see Phillip Knightley, “A Tireless Supporter of the Underdog,” 

London Sunday Times, 2 October 1988.  

15 See, for instance, Rosemary Foot, A Substitute for 

Victory: The Politics of Peacemaking at the Korean Armistice Talks 

(Ithaca: Cornell University Press, 1990), 67, 232n74; Ted Galen 

Carpenter, The Captive Press: Foreign Policy Crises and the First 

Amendment (Washington DC: The Cato Institute, 1995), 49-51; Prue 

Torney-Parlicki, Somewhere in Asia: War, Journalism, and 

Australia’s Neighbours, 1941-75 (Sydney: University of New South 

Wales Press, 2000), 126-27. 

16 On Douglas MacArthur’s system and reasoning, see Marion 

P. Echols to Correspondents, July 2, 1950, General Correspondence, 



 35

 
box 4, RG 6, Douglas MacArthur Papers, MacArthur Memorial Library, 

Norfolk, VA; Marion P. Echols to Virginius Dabney, 31 July 1950, 

Official Correspondence Folder, box 2, Marion P. Echols Papers, 

MHI; Ray Erwin, “Voluntary Censorship Asked in Korean War,” Editor 

& Publisher, 8 July 1950.  

17 Douglas MacArthur to Frank M. Boykin, December 13, 1950, 

White House Counsel File, box 1, Sidney W. Souers Papers, Harry S. 

Truman Library, Independence, MO (hereafter HSTL]; Marion P. 

Echols to Russ Brines, 13 December 1950, Official Correspondence 

Folder, box 1, Marion P. Echols Papers, MHI. See also Charles A. 

Willoughy, “The Truth About Korea,” Cosmopolitan, 131 (December 

1951): 37. 

18 See, for instance, Homer Bigart, “GIs Pull Back Safely”; 

Editorial, “MacArthur’s Disaster”; Editorial, “Two Faces of the 

War”; all in New York Herald Tribune, 1, 6, and 7 December 1950. 

Keyes Beech, “War-Battered Seoul Shrouded in Gloom,” Chicago Daily 

News, 13 December 1950. 

19 On leaving for Korea to take command of the Eighth Army 

after General Walton Walker’s untimely death, Matthew B. Ridgway 

was given clear instructions to improve public relations by 

recruiting able personnel. See J. Lawton Collins to Matthew B. 

Ridgway, 23 December 1950, Correspondence, Eighth Army, Collins 

Folder, box 9, Matthew B. Ridgway Papers, MHI. As Roy E. Appleman 

points out, Ridgway was also a far more charismatic commander that 

Walker, who was “an undemonstrative man in public” and whose dour 

exterior had not endeared him to the press. See Roy E. Appleman, 

South to the Naktong, North to the Yalu, June to November 1950 

(Washington DC: Office of the Chief of Military History, 1961), 

417. Ridgway, in contrast, was immediately recognizable in the 



 36

 
uniform of an airborne trooper, with a grenade and first-aid kit 

fastened to his shoulder straps. See Roy E. Appleman, Ridgway 

Duels for Korea (College Station: Texas A&M University Press, 

1990), 1-24; and “Airborne Grenadier,” Time, 5 March 1951. 

20 On James Quirk’s tasks, see Matthew B. Ridgway to James 

T. Quirk, 5 February 1951, Korean War Folder 2; and James T. Quirk 

Diary, 1 and 21 February 1951, Korean War Folder 1; both in box 1, 

James T. Quirk Papers, HSTL. Positive assessments of Quirk’s 

performance can be found in Bob Euson’s and Ed Hoffman’s 

memoranda, 21 June 1951, Korean Folder 2, box 1, Quirk Papers. 

21 “Buffalo Editor on Way to Tokyo,” New York Times, 3 

January 1952. See also Matthew B. Ridgway, “Notes on First Talk 

with Matthews,” undated, Series 3: Official Papers, Commander-in-

Chief, Far East, box 72, Matthew B. Ridgway Papers. 

22 See, for instance, 8th Army Censors Subject Press to Court 

Martial”; Editorial, “Censorship”; both in Editor and Publisher, 

13 January 1951. “Double Censorship in Korea,” American War 

Correspondents Association Bulletin, March-April 1951, box 27, 

Jacqueline Cochran Papers, Dwight D. Eisenhower Library, Abilene, 

KS. These charges continued to be made during the controversy that 

surrounded MacArthur’s recall. See, for instance, “Now It Comes 

Out”; “Now It Comes Out II”; Washington Post, 13 and 14 April 

1951. 

23 Eighth Army, PIO Command Report, June and August 1951, 

and February 1952; Far East Command, PIO Command Report, May, 

June, and October 1951; all in Entry 429, RG 407, National 

Archives II, College Park, Maryland [hereafter NA]. 

24 Walter A. Pennino, “Report of Public Information 

Activities and Press Relations in the Korean Conflict,” 28 



 37

 
November 1950, Folder 6, box 1, RG 78, Walter A. Pennino Papers, 

MacArthur Memorial Library; Douglas MacArthur to Department of the 

Army, 12 July 1950, WARZXDA Folder, box 149, RG 9, Douglas 

MacArthur Papers,; SCAP, Communiqué No.72, 13 July 1950, PIO, 

Subject File, box 27, RG 331, NA. 

25 Eighth Army, PIO Command Report, December 1950; Far East 

Command, PIO Command Report, November 1951.  

26 Memo: Officer PI Course, 20 March 1951, Division of 

Information, General Files: P11-6ER, box 6, U.S. Marine Corps, RG 

127, NA.  

27 For correspondents’ positive assessments of UNC 

censorship and public information in 1952, see “Simmons Has No 

Censorship Gripe in Korea” and “Tokyo Correspondents Battle 

Inflation,” both in Editor & Publisher, 6 September and 1 November 

1 1952.  

28 “Ridgway Appoints Allen New Information Chief,” New York 

Times, 4 July 1951; “Press Catches Blame for Stalling ‘Peace,” 

Editor and Publisher, 14 July 1951; “Correspondents at Bay,” Time, 

23 July 1951. 

29 Far East Command, PIO, Monthly Command Report, July 1951.   

30 David McConnell, “Kaesong Resumes Deadlocked Talks,” New 

York Herald Tribune, 1 August 1951.  

31 William P. Nuckols, USAF Biography, 

http://www.af.mil.bios/bio. “Nuckols Proves Able in Role of 

Mediator between Army and Press on News of Truce,” New York Times, 

1 August 1951. Significantly, when the talks broke down between 

late August and late October, Nuckols was briefly reassigned to 

work on the Japanese peace conference, which was the Truman 

administration’s biggest public-relations success during its final 



 38

 
phase in office. See UP, “Nuckols is Reassigned,” New York Times, 

29 August 1951. For Nuckols’ long experience in media relations, 

and close connection with correspondents, see also Charles W. 

Hinkle to Harold Boyle, 18 July 1950, Correspondence Folder, box 

1, Harold Boyle Papers, Wisconsin Historical Society, Madison, WI 

[hereafter WHS].  

32 Fred Sparks, “Sparks Busts Truce City Gap,” Chicago Daily 

News, 10 July 1951; UP, “Reporters Call Kaesong a Red Camp, Cry 

‘Gag,’” New York Herald Tribune, July 10, 1951. 

33 Walter G. Hermes, Truce Tent and Fighting Front 

(Washington DC: Center of Military History, U.S. Army, 1992), 26-

29.  

34 Far East Command, PIO, Monthly Command Report, July 1951, 

box 502. On the 1950 experience, see Pennino, “Report of Public 

Information Activities.”  

35 “Truce Sessions Make ‘Some Progress’”; “Foe Gets UN 

Plan”; both in New York Times, 17 and 28 July 1951. 

36 “Press Restrained on ‘Roaming’ Around Kaesong,” Editor & 

Publisher, 21 July 1951. 

37 “UN Delegates in Tokyo,” New York Times, 7 August 1951.  

38 “Enemy Believed Ready to Accept Present Line as Truce 

Buffer Zone,” New York Herald Tribune, 3 August 1951.  

39 John Jenks, “Consorting with the Enemy: American 

Reporters and ‘Red Sources’ at the Korean Truce Talks, 1951-1953, 

The Journal of Conflict Studies (2002), 22: 1. For an instance of 

Western reporters turning to Burchett, see George Barrett, “Reds 

at Truce Site See UN Yielding,” New York Times, 26 October 1951  



 39

 
40 “A Personal Question,” Time, 6 August 1951; “Korea 

Conferees Stage ‘Marathon’ Cease-Fire Talks,” Christian Science 

Monitor, 2 August 1951.  

41 Foot, Substitute for Victory, 17.   

42 Melvin B. Vorhees, Korean Tales (New York: Simon and 

Schuster, 1952), 15; Foreign Relations of the United States, 1951, 

7: 594 [hereafter FRUS].  

43 Frank A. Allen to Floyd L. Parks, 23 July 1951, Chief of 

Information, Unclassified Central Decimal File, 000.74, box 60, RG 

319, NA; Far East Command, PIO, Monthly Command Report, July 1951, 

box 502.  

44 FRUS, 1951, 7: 758, 761 

45 “Reds Suggest Breakdown,” New York Times, 2 August 1951. 

Allan E. Goodman, ed., Negotiating While Fighting: The Diary of 

Admiral C. Turner Joy at the Korean Armistice Conference 

(Stanford: Hoover Institution Press, 1978), 23. 

46 “Enemy Believed Ready to Accept Present Line as Truce 

Buffer Zone”; “Statement to Japanese”; both in New York Herald 

Tribune, 3 and 4 August 1951.  

47 C. Turner Joy, press conference, 14 August 1951, Korean 

War Communiqués, box 5, RG 319, NA. “Still No Compromise at 

Parley”; “Joy Asks Military Logic”; both in New York Times, 14 and 

15 August 1951. “Reds Spurn Conciliatory Bid by Allies,” New York 

Herald Tribune, 16 August 1951.  

48 FRUS, 1951, 7: 1080, 1088, 1101-2; Goodman, ed., 

Negotiating While Fighting, 46, 68.  

49 Goodman, ed., Negotiating While Fighting, 68, 77. 

50 Far East Command, PIO, Monthly Command Report, November 

1951, box 579. “Things Have Changed,” Time, 5 November 1951; UP, 



 40

 
“Reveal UN Offer to Pull Back Line,” Chicago Daily News, 2 

November 1951.  

51 FRUS, 1951, 7: 1093.  

52 Lindesay Parrott, “Korean Foe Pressures for Speedy Accord 

on Red Truce Line,” and “UN Offers Compromise,” both in New York 

Times, 3 and 4 November 1951. “Allies Soften Demands on Korean 

Truce Line,” New York Herald Tribune, 27 October 1951. 

53 Far East Command, PIO, Monthly Command Report, July, 

October, and December 1951, boxes 502, 561, and 597.   

54 Hammond, Reporting Vietnam, 55. For background on the 

wire services, see Joe Alex Morris, Deadline Every Minute (New 

York: Doubleday, 1957), 321; Donald A. Ritchie, Reporting from 

Washington (New York: Oxford University Press, 2005), 111-18 

55 Far East Command, PIO, Monthly Command Report, December 

1951. Floyd L. Parks for PIOs, 18 December 1951, Chief of 

Information, Unclassified Central Decimal File, 000.7, box 54, RG 

319, NA. For details on the list, see William H. Vatcher, 

Panmunjom (New York: Praeger, 1958), 126.  

56 Wilfred G. Burchett to George H. Burchett, 18 December 

1951, Correspondence Folder, box 1.1, Burchett Papers.  

57 Matthew B. Ridgway to John E. Hull, 6 December 1951, 

Series 3: Official Papers, Commander-in-Chief, Far East, box 72, 

Matthew B. Ridgway Papers.  

58 “The Dean Story,” Time, 31 December 1951. William Dean 

himself later suggested that Burchett was instrumental in ensuring 

that he received better treatment. See William F. Dean, General 

Dean’s Story (New York: The Viking Press, 1954), 238-50. But, as 

Bill Shinn, a Korean-born AP reporter, points out, Burchett’s 

press briefings at the time emphasized Dean’s “excellent 



 41

 
treatment,” rather than the fact that, until now, Dean had not 

been allowed to stand. See Bill Shinn, The Forgotten War 

Remembered (Elizabeth, NJ: Hollym, 1996), 199-200.   

59 “Father Christmas Sends PW Camp Pix,” Editor and 

Publisher, 2 February 1952.  

60 Far East Command, PIO, Monthly Command Report, January 

1952.  

61 Ibid., and February 1952. “Truce Reporters Held 

Indiscreet,” New York Times, 8 February 1952.   

62 “Grist for the Mill,” Time, 18 February 1952.  

63 Far East Command, PIO, Monthly Command Report, January 

and February 1952.  

64 C.B. Marshall to Paul H. Nitze, 28 January 1952, PPS 

Files, Subject: Korea, box 20, State Department, RG 59, NA. On 

this issue, see Barton J. Bernstein, “The Struggle over the Korean 

Armistice: Prisoners or Repatriation?” in Bruce Cumings, ed., 

Child of Conflict: The Korean-American Relationship, 1943-1953 

(Seattle: University of Washington Press, 1983), 261-307. 

65 On the flawed screening process, see Goodman, ed., 

Negotiating While Fighting, 355, 367-68, 384-86, 396-99; FRUS, 

1952-54, 15: 22, 58-59, 113, 148, 192-93; Bernstein, “Struggle 

Over the Korean Armistice,” 285-86; Foot, Substitute for Victory, 

97-99. On the administration’s PR campaign, see Joseph B. Phillips 

to Roger Tubby, April 25, 1952, White House Counsel File, Korean 

Emergency Folder, box 22, Harry S. Truman Papers, HSTL; Department 

of State Bulletin (1952) 26: 786-87. 

66 On the kidnap, see Hermes, True Tent, 243-47. On the 

official reaction, see FRUS, 1952-54, 15: 222-23, 259. Burchett 

and Winnington were inevitably at the center of the communist 



 42

 
effort to take propaganda advantage of this episode, see Wilfred 

G. Burchett and Alan Winnington, Koje Unscreened (London: Britain-

China Friendship Association, 1953). 

67 See, for instance, William L. Worden, “Our Lucky Red 

Prisoners,” Saturday Evening Post, 3 January 1952; “Beggar’s 

Island,” Time, 28 January 1952.  

68 “The Battle for Control,” Time, June 2, 1952. For 

allegations of a cover-up, see David McConnell, “Army Hushed Koje 

Expose 9 Months Ago,” New York Herald Tribune, 12 June 1952. On 

Welch’s response, see George P. Welch, Memorandum for the Chief of 

Legislative Liaison, June 19, 1952, Chief of Information, 

Unclassified Central Decimal File, 000.73, box 60, RG 319, NA.  

69 Roswell P. Rosengren, May 17, 1952, Korean Letters 

Folder, box 2; Roswell P. Rosengren to Floyd L. Parks, General 

Correspondence, box 1, both in Roswell P. Rosengren Papers, WHS. 

On the UN press release, see Mark Clark, From the Danube to the 

Yalu (London: George Harrap, 1954), 40-41; Official Press Release, 

May 12, 1952, FE PIO Printed and Misc. Matter, box 6 Roswell P. 

Rosengren Papers 

70 Eighth Army, PIO Command Report, June 1952; Fred Painton, 

UP dispatches, June 11 and 12, 1952, Korea Reports Folder, box 6, 

Roswell P. Rosengren Papers. 

71 Roswell P. Rosengren, 17 May 1952, Korean Letters Folder, 

box 2, Roswell P. Rosengren Papers. On the operation, see Hermes, 

Truce Tent, 255-62. 

72 Roswell P. Rosengren, Memorandum, undated, FE PIO Printed 

and Misc. Matter, box 6, Roswell P. Rosengren Papers 

73 Floyd L. Parks to Roswell P. Rosenberg, 22 July 1952, 

General Correspondence, box 1, Roswell P. Rosengren Papers.  



 43

 
74 Wilfred G. Burchett to George H. Burchett, 19 November 

1952 and 13 December 1952, both in Wilfred’s Letters Folder, box 

3, Burchett Papers.  


	Burchett and the Korean War (cover sheet).doc
	Burchett and the Korean War (author version).doc

