Is the Global Warming Policy Foundation complying with
Charity Commission rules?

[ blogs.Ise.ac.uk

7/2/2013

Bob Ward recently registered a complaint with the Charity Commission concerning the Global Warming
Policy Foundation, a climate sceptic think tank founded by former Chancellor Nigel Lawson. In this
article, he argues that the Foundation has persistently breached the Commission’s guidance on
campaigning and political activity in a number of ways.

On 12 June 2013, | completed an online form on the website of the Charity Commission to raise a
concern about the Global Warming Policy Foundation. Here are my reasons for doing so. T

The Foundation was officially registered as a charity on 1 September 2009, with the following charitable

objectives: “to advance the public understanding of global warming and of its possible consequences, and also of
the measures taken or proposed to be taken in response to it, including by means of the dissemination of the results
of the study of, and research into (a.) the sciences relevant to global warming; (b.) its impact upon the environment,
economies and society; (c.) and the above-mentioned measures; and also by the promotion of study and research in
those subjects.”

The Foundation was publicly launched on 23 November 2009 by its chair, Lord Lawson of Blaby. In a truly
astonishing coincidence, this was just a few days after the publication of e-mails that had been hacked from the
Climatic Research Unit (CRU) at the University of East Anglia. Lord Lawson used the so-called ‘Climategate’ e-mails
as an opportunity to promote his Foundation in an article in The Times while stating his opposition to efforts to
reduce greenhouse gas emissions. He also claimed that global warming had stopped, denied there was a scientific
consensus, and accused the CRU researchers of “manipulating the raw temperature figures to show a relentlessly
rising global warming trend” and other serious misconduct.

The official inquiry into the CRU e-mails concluded that “on the specific allegations made against the behaviour of
CRU scientists, we find that their rigour and honesty as scientists are not in doubt”. But instead of withdrawing the
serious allegations against the CRU scientists, the Foundation’s Director, Dr Benny Peiser, rejected the inquiry’s
findings. This episode illustrates how the Foundation has pursued its “charitable objectives” over the past three and
a half years: oppose policies to reduce greenhouse gas emissions; attack mainstream climate researchers; and cast
doubt on the scientific evidence about the causes and consequences of global warming. When the new Coalition
Government entered office in May 2010, the Foundation issued a press release calling for the abandonment of
policies to decarbonise the UK economy.

The Charity Commission’s ‘Speaking out guidance on campaigning and political activity by charities’ states: “To be a
charity an organisation must be established for charitable purposes only, which are for the public benefit. An
organisation will not be charitable if its purposes are political.” But it also points out that “Campaigning and political
activity can be legitimate and valuable activities for charities to undertake”.

Given the Foundation’s activities, | think it is pretty clear that its primary purpose is political. However, my reason for
raising a concern with the Charity Commission was not for this breach of the rules, but instead because it has
executed its political campaign by continually disseminating inaccurate and misleading information in such a way
that it represents “serious non-compliance in a charity that damages or has the potential to damage its reputation
and/or the reputation of charities generally”.

The Charity Commission’s guidance states: “A charity can campaign using emotive or controversial material, where
this is lawful and justifiable in the context of the campaign. Such material must be factually accurate and have a

1/2


http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/does-the-global-warming-policy-foundation-have-charitable-objectives/
http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/files/2012/03/BobWard.jpg
http://www.norfolk.police.uk/newsevents/newsstories/2012/july/ueadatabreachinvestigation.aspx
http://www.thetimes.co.uk/tto/law/columnists/article2049558.ece
http://www.cce-review.org/pdf/FINAL REPORT.pdf
http://www.thegwpf.org/investigation-into-climategate-inquiries-announced/
http://www.thegwpf.org/gwpf-calls-for-suspension-and-review-of-unilateral-climate-targets/
http://www.charitycommission.gov.uk/detailed-guidance/managing-your-charity/speaking-out-guidance-on-campaigning-and-political-activity-by-charities-cc9/

legitimate evidence base.” The Foundation has persistently breached this guidance in a number of ways. First, Lord
Lawson, as Chair of the Foundation, has made numerous statements to the media that are inaccurate and
misleading. For instance, in December 2011 he wrote an article for the ‘Radio Times’ which attacked David
Attenborough for his narrative in the ‘Frozen Planet’ series. But Lord Lawson’s criticisms were based on an
inaccurate account of the impacts that climate change is having on polar regions.

Second, Lord Lawson, has delivered public speeches, including in Parliament, which include inaccurate and
misleading statements about the science and economics of climate change. For instance, in April 2011 he gave a
lecture at the National Theatre that featured numerous erroneous claims about the scientific evidence.

Third, the Foundation has published a number of pamphlets which have criticised mainstream climate research
using inaccurate and misleading information. For instance, in October 2012, the Foundation disseminated a
document by Rt Hon Peter Lilley MP, Vice-Chairman of Tethys Petroleum, which attacked the 2006 report on ‘The
Economics of Climate Change’ by Nicholas Stern, now chair of the Grantham Research Institute on Climate Change
and the Environment at London School of Economics and Political Science. But Mr Lilley’s polemic was filled with
serious errors and inaccuracies.

Fourth, the Foundation has used it website to misrepresent newspaper and magazine articles about climate change,
inserting false headlines in order to promote its own political agenda. For instance, the Foundation reproduced an
article from the website of “The Economist’ on 21 June 2013 which was published under the headline ‘A Cooling
Consensus’. The Foundation inserted a fake sub-heading stating “The public has been systematically deceived by
climate alarmists”.

Fifth, the Foundation used its website to disseminate inaccurate and misleading commentary by its staff. For
instance, on 2 February 2011, the Foundation published a web page by its ‘science editor’, Dr David Whitehouse,
which purported to analyse information about ‘the temperature of 2010'. It is riddled with mistakes.

I have submitted all of this evidence to the Charity Commission for it to consider. It has indicated that it will respond
within three weeks. | look forward to the verdict.

Note: This article gives the views of the author, and not the position of the British Politics and Policy blog, nor of the
London School of Economics. Please read our comments policy before posting.

About the Author

Bob Ward is policy and communications director at the Grantham Research Institute on Climate Change and the
Environment (http.//www.lse.ac.uk/grantham) at London School of Economics and Political Science.

2/2


http://www.guardian.co.uk/environment/2011/oct/21/lord-lawson-global-warming-errors
http://www.radiotimes.com/news/2011-12-07/climate-change--is-david-attenborough-right
http://www.huffingtonpost.co.uk/bob-ward/frozen-planet-accuracy-bbc_b_1133677.html
http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/uk_news/Environment/article601635.ece
http://www.thegwpf.org/peter-lilley-what-is-wrong-with-stern-the-failings-of-the-stern-review-of-the-economics-of-climate-change/
http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/archives/27338
http://www.economist.com/blogs/democracyinamerica/2013/06/climate-change?fsrc=scn%2Ftw_ec%2Fa_cooling_consensus
http://www.thegwpf.org/economist-cooling-consensus/
http://www.thegwpf.org/the-temperature-of-2010/
http://www.lse.ac.uk/GranthamInstitute/Media/Commentary/2011/May/global-warming-policy-foundation-webpage.aspx
http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/2012/10/01/about/#Comments_Policy
http://www.lse.ac.uk/grantham

	Is the Global Warming Policy Foundation complying with Charity Commission rules?

